اجزای تشکیل دهنده ی گیربکس

اجزای گیربکس اتوماتیک

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد

امروزه اکثر وسایل نقلیه موجود در جاده ها دارای گیربکس اتوماتیک میباشند. استفاده از گیربکس اتوماتیک برای رانندگان نسبت به

استفاده از گیربکس دستی بسیار راحت تر است. در گیربکس اتوماتیک در حالی که راننده با سرعت های مختلف درحال حرکت است نیازی به تعویض دنده ندارد.

قطعات گیربکس

اجزای گیربکس اتوماتیک از دو بخش مجزا تشکیل شده اند که در موارد زیر به شما گفته ایم می‌پردازیم:

قطعات مکانیکی: به عنوان عملگرها فعالیت دارند.

قطعات هیدرولیکی: به عنوان کنترل گرها فعالیت دارند.

تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک را به گیربکس چی بسپارسید

قطعات میکانیکی

قطعات مکانیکی از چند قسمت تشکیل شده است که در موارد زیر اشاره شده است:

پوسته:

پوسته ی گیربکس زیر ساخت آن است که قطعات داخلی را در خود محافظت می‌کند. جنس پوسته از آلومینیومِ تشکیل شده از چند ریخته‌گری می‌باشد.  

خورشیدی:

گیربکس خورشیدی سرعت را افزایش و گشتاور را کاهش می‌دهد و یابالعکس عمل می‌کند.

رینگ:

رینگ در بیستون قرار دارد. رینگ ها برای کاهش تماس میان بیستون و جداره ی سیلندر استفاده می‌شوند. همچنین باعث حفظ و نگهداری تراکم در قسمت بالای بیستون می‌شوند. روغنی را که در فاصله ی بین دیوار سیلندر و بیستون وجود دارد کنترل می‌کند.

هرزگرد:

هرزگرد مهم ترین بخش دیفرانسیل می‌باشد که با دنده کرانویل  و در حول محور خودش می‌چرخد.

شفت ها:

در گیربکس سه نوع شفت وجود دارد که در موارد زیر انوع آن گفته شده است:

  • شفت های ورودی
  • شفت اصلی یا شفت 2
  • شفت دنده عقب

این شفت ها محور هایی هستند که حرکت دنده را تنظیم می‌کنند. شفت ورودی قدرت را پس از ورود به گیربکس به محور اصلی انتقال می‌دهد.

گاورنر:

گاورنر یک سوپاپ هوشمند است که به گیربکس در خودروی شما می گوید چقدر سریع برود. آن به شفت خروجی گیربکس وصل شده است، بنابراین موقعی که خودرو سریعتر حرکت می کند، گاورنر سریعتر می چرخد.در داخل گاورنر یک سوپاپ با فنر بار گذاری شده است،که آن را متناسب با اینکه گاورنر چقدر تند می چرخد،باز می کند. بنابراین موقعی که گاورنر تند می چرخد، سوپاپ زیاد باز می شود.پمپ، روغن برای گاورنر را از طریق شفت خروجی تغذیه می کند.

اهرم دنده پارک:

زمانی که شما قبل از این که ترمز دستی را بکشید اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهید. باعث می شود چرخ دنده های گیربکس توسط پین قفل گردد. و نگذارد که وزن خودرو و جاذبه زمین منجر به چرخش چرخ دنده ها شود.

سلکتور تعویض دنده:

سلکتور گیربکس به معنی انتخاب دنده است. این قطعه در جعبه دنده به راننده اجازه می‌دهد تا چرخ دنده‌ها را بسته به نیاز خود تغییر دهد. با استفاده از این قطعه راننده دنده خودرو را به بالا یا پایین تغییر می‌دهد. سلکتور وظیفه دارد دنده ها را در پشت آمپر نمایش و چراغ دنده عقب را روشن کند. 

آکومولاتور:

اجزای گیربکس

سیستم‌های هیدرولیکی برای ذخیره انرژی و کاهش ارتعاش سیستم نصب می‌شوند. یک سیستم هیدرولیکی در صورت استفاده از آکومولاتور می‌تواند از پمپ کوچک‌تری استفاده کند چرا که آکومولاتور انرژی پمپ را در مدت زمان عدم استفاده (کاهش بار)، ذخیره می‌کند. این انرژی ذخیره شده را می‌توان به سرعت مورد استفاده قرار داد.

قطعات هیدرولیکی

قطعات هیدرولیکی از چند قسمت تشکیل شده است که در موارد زیر اشاره شده است:

باند ترمزی:

یکی از مهم ترین قطعات گیربکس است که اهمیت این قطعه کمتر از موتور خودرو نیست گیربکس های به کار رفته بر روی این خودرو به صورت دنده دستی و اتوماتیک است.

وظیفه ی آن این است که نیرو را از موتور گرفته و آن را به افزایش نیرو یا افزایش شتاب تبدیل کرده سپس به دیفرانسیل پولس ها و در آخر به چرخها منتقل میکند.

پمپ اولیه:

برای حرکت دادن روغن در پیشرانه به وسیله ای به نام پمپ روغن نیاز است، روغن داخل کارتر با فشار زیاد توسط پمپ به قطعات پیشرانه می‌رسد و از اصطکاک و افزایش دمای آنها جلوگیری می‌کند.

تورک کنورتور:

   گشتاور تولیدی موتور را به نیروی متحرک تبدیل می‌کند.

رگولاتور فشار:

قطعه ای است که باعث کنرول و تنظیم فشار گاز ها در خودرو می‌شود. رگولاتور فشار های زیادی که از گاز تولید می‌شود را به فشار پایین قابل مصرف داخل خودرو کاهش می‌دهد.

کلاچ یکطرفه:

کلاچ یکطرفه در خودرو به اجزایی گفته میشود که مثل چرخ دنده ها کمک می‌کند تا آزادانه در یک جهت معکوس نباشند. بیشتر اوقات از کلاچ یک طرفه در زمان رانندگی برای تغییر دنده استفاده می‌شود.

مطالب مفید:

شاید شما هم علاقه مند به مطلب افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک باشید!

کلاچ هیدرولیکی:

کوپلینگ های هیدرولیکی و مبدلهای گشتاور هستند که هر دو گشتاور موتور را به گیربکس منتقل می‌کنند. و جنس آن آهن و فیبر در کلاچ وجود دارد.

سوپاپ تعویض ماسوره‌ای (مغناطیسی):

سوپاپ ها ابتدا هوا و سوخت را وارد سیلندر می‌کنند و پس از احتراق میزان دود غیر اضافی را از سیلندر خارج می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *